2011. február 21., hétfő

Iskolaérettség

Vége a felhőtlen gyermekkornak! - de sokszor mondjuk. Mi magunk is sajnáljuk, és szinte már átéljük, hogy gyermekünk iskolába kerül. Milyen lesz a tanító néni? Együtt maradhat-e a csoport vagy újabb társakkal kell összebarátkozni a kis nebulóknak.Az óvoda felkészíti őket az iskolára, az utolsó esztendőben, a nagycsoportban, az óvónővel látogatást tesznek a gyerekek az általános iskola első osztályában.Mikor lehet nyugodt a szülő az iskolaérettséggel kapcsolatban? Maradjon még egy évet az óvodában esetleg a gyerek? Menjen minél korábban iskolába? Nem lehet rá egyértelmű választ adni, mondhatjuk úgy is, hogy gyereke válogatja.


A törvény ezt mondja ki: „Hazánkban az 1993. évi LXXIX. Közoktatási Törvény szerint minden gyermek, ha eléri az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, legkorábban, abban a naptári évben, amelyben a hatodik, legkésőbb, amelyben a nyolcadik életévét betölti, tankötelessé válik. A szülő kérelmére a gyermek megkezdheti a tankötelezettség teljesítését akkor is, ha a hatodik életévét december 31. napjáig tölti be. A tankötelezettség kezdete annál a gyermeknél eshet a nyolcadik életévre, aki augusztus 31. után született.”

Minden esetre fontos tudni a szülőknek az iskolaérettség legfontosabb szempontjait!

1) A gyermeknek testileg kell alkalmasnak lennie az iskolai életre.(Ha testarányai megfelelőek)

2) Képes a tartós és szándékos figyelemre (legalább 15 percig). Emlékezőképessége legyen fejlett. El tudja képzelni a tanítási anyagot és az elemi fogalmakkal tisztában legyen. Egy olyan gyermek, aki nem veszi észre a képen a rendellenességeket, aki nem tudja megnevezni testrészeit és azokat nem tudja felismerni képek alapján, illetve hiányoznak a legegyszerűbb mennyiségi és szám fogalmai, még nem alkalmas arra, hogy megfeleljen az iskolai követelményeknek.

 3) Rajzkészség – Az érett óvodás tudatosabban rajzol, és a játékaiban is egyre céltudatosabbá válik, ok-okozati összefüggésekben kezd gondolkodni. Beszédkészség - gyermek a beszélgetések során helyesen használja a múlt időt, illetve várja magát az iskolát, kérdezgeti a szüleit erről, készül a változásra.

4) Feladattudat és kötelességérzet. Ezek lényeges alapkövei az iskolaérettségnek. 

 5) Az akarat és önfegyelem megfelelő szintje. Egy 6 éves gyermek mozgásigénye rendkívül nagy, de a gyermeknek már képesnek kell lennie önmagát féken tartani. 6) Beilleszkedés, alkalmazkodási készség: Nagyon fontos, hogy a gyerek érdeklődjön az iskola iránt, ne féljen tőle, tudjon tekintettel lenni másokra és elfogadni, hogy alkalmazkodnia kell.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése